FRANCIS SAM

Photo credit: Sam Francis in Venice, California studio, 1989. Photo by Jean Marie de Moral. Image courtesy Sam Francis Foundation, California/Artists Rights Society (ARS), New York
  • 1923 San Mateo, Kalifornien, USA - 1994 Santa Monica, Kalifornien, USA
  • amerikanischer Künstler
  • Ausbildung: Kunstinstitut San Francisco  | Universität von Kalifornien, Berkley
  • 1923 San Mateo, California, USA - 1994 Santa Monica, California, USA
  • american artist
  • education: San Francisco Art Institute | University of California, Berkeley 

Photo credit: Sam Francis in Venice, California studio, 1989. Photo by Jean Marie de Moral.

Image courtesy Sam Francis Foundation, California/Artists Rights Society (ARS), New York


Schon in den 1960er Jahren entwickelte Sam Francis seine sehr persönliche Ausdrucksweise des spontanen und gestischen Drippings, dem sogenannten „Action Painting". Mit diesen farbigen, kreisenden und spritzenden Bewegungen in Öl-, Acryl- und Aquarellfarben auf unterschiedlichsten Bildträgern, zählt man Sam Francis zu den bedeutendsten Vertretern dieser Kunstform. Während der fünfziger Jahre machte Francis viele ausgedehnte Besuche nach Japan, wo er ein Haus und ein Studio besaß. Japanische Kalligraphie und Kunst, vor allem die japanische Verwendung von negativen Raum, hatte einen tiefen Einfluss auf seine Kunst. Weiß in Francis Arbeit funktioniert nicht einfach als ein Grund, gegen den er Farbe anwendet. Vielmehr sind die weißen Bereiche im aktiven Dialog mit den Farben engagiert. Neben Action Paintings wandte sich Sam Francis auch andere Kunsttechniken zu wie der Lithografie, Monotypie und Radierung.

Sam Francis developed already his very personal way of expression of spontaneous and gestural drippings, the so called “Action Painting” in the 1960s. With coloured, rotatory and splashy moves in oil-based paint, acrylic paint and water colours on diverse image carriers, Sam Francis is considered one of the most important representatives of this form of art. During the 1950s, Francis traveled often and for a long time to Japan where he owned a house and a studio. Japanese calligraphy and art, especially the Japanese use of negative space had a big influence on his art. White doesn’t just work as a base that Francis covers with colours in his works. The white parts are rather committed to an active dialogue with the colours. Besides Action Paintings, Sam Francis was also dedicated to other art techniques such as lithography, monotyping and etching.